مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی
مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی

پزشکای محترم روی سخنم با شماست!

همیشه برام جای سوال بوده اینکه آمار میدن 70 هزار نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی هستن و خودشون از بیماریشون بی خبرن یعنی چی؟

اون وخ اگه خودشون بی خبرن شماها از کجا می دونین که تو آمارا اعلامش می کنین:دی؟ پزشکای دوس داشتنی پاسخ بدید چگونه حساب کتاب می کنن جمعیت بیمارها رو در حالیکه خود بیمار از بیماریش بی خبره؟ 


+ میدونم یه راهی هست برای فهمیدنشا ولی خب سواله دیگه پیش میاد می خوام اگه کسی این سوال براش پیش اومد بتونم جواب بدم بهش!:دی پیشاپیش از پاسخ های احتمالیتون سپاسمندم. 

نظرات 21 + ارسال نظر

والا من امار غیر مستقیم نشیده بودم تاحالا!
جالب بود..
شاید بر اساس تخمین میگن
مثلا ی فرد HIV+و طول عمر خودش5 نفرد مبتلا میکنه!
پس میشه حدودی تخمین زد!
ولی خیلی بیماری مزخرفیه..خیلی!
بدترین بیماری ها رو ک میخونیم...اخرش استاد میگه افرادHIV+ مبتلا میشن بهش..
ی نمونش بیماری های قارچی وحشتناک:(
+ب نظرم اونایی ک ناخود اگاه مبتلا میشن خیلی گناه دارن...من همش میترسم گرفته باشم...نخند:-| دی! اینم یکی از سندروم های دانشجو پزشکی!هر بیماری ک میخونن فک میکنن دارن این بیماریو:-/ حس مزخرفیه!
اخه خیلی پیش میاد واسه ماها! دیگه سرنگ الوده و...:-/ 1 ثانیه اتفاق میفته:(((

وااای من همینجوری هرکی اسم هر بیماری رو میگه و علایمش مشکوک میشم مبتلا باشم وااای به حال شما

ساقی 1394/09/11 ساعت 10:07 http://saghism.blogsky.com

مگهان علوم پزشکی نمیخونم، ولی به نظرم با متودهای آمارگیری غیرمستقیم ، منطقی میاد.
فکر میکنم تست خونی که به دلایل مختلف از شخص میگیرن کنارش قطعا فرم اطلاعات داره، و یحتمل توش گزینه ای داره که شمت مبتلا به ییماری خاصی هستید یا نه.
ازین خون هم بدون شک تا وقتی تست هایی مثل HIV رو ازش نگیرن و مطمئن نشن سالمه استفاده نمیکنن.
خب پس اگه کسی اون قسمت فرم به بیماریش اشاره نکرده باشه و مشخص شه بیماره، میتونه آمار بالا رو اقزایش بده.

ممنونات
نکته جالبی رو ذکر کردید، اینم یکیشه:)

خزنده 1394/09/11 ساعت 09:57

محض شوخی عرض کردم مگ

آخه هردو تو یه فازن اما متفاوت:دی
عه راستی من دیشب اسکمو خوردم:))

طـ ـودی 1394/09/11 ساعت 02:25

خزنده 1394/09/11 ساعت 00:29

همونایی که میدونن مردم باید چجوری برن بهشت و به زور میبرنشون، همونام لابد میدون مردم چقد مبتلا هستن بدون اینکه خود مردم بدونن. به جان خودش!

اوم... ربط نداره آخه این دو...
دو بحث کاملا جدا از همه خز

Pi 1394/09/11 ساعت 00:04

Nakojaabad ha fiziki nist
Jay khasi nist
Zaman khasi ham nist
Hamin lahzeh va haminjast
Didan chizhaeest ke bayad did va omuman nmibinand
Didan hamin chizha adam onrahnmun mikone be jaee ke bayad mibud
Serfan be yaad aar
Be yaad aarim

ممنونم از توضیحتون:) خیلی خیلی ممنونم...
راستی جوابتون رو دادم
لطفا بخونید

Pi 1394/09/10 ساعت 23:30

Vase post aval ct nmishod gozasht
Inja minvisam
In dastan sholzard nmuneh hamun nakoja abadi bud ke sohbatesh shod
Be yad aar
...,

این ناکجا آبادی که میگین کجاست؟
میشه واضح تر بگید؟ لطفا؟

مینا 1394/09/10 ساعت 22:27

تخمین امارهای اینچنینی کار پزشکان نیست مگی خانم. معمولا اپیدمیولوژیستها هستند ک تخمینهای اینچنینی رو در مطالعاتشون انجام میدن و بقیه هم در ارایه گزارشاتشون از نتایج مطالعات و تخمین های اپیدمیولوژیست ها استفاده می کنند.

مگی هستم:دی
مگی خانوم رو دوس ندارم
مچکرم از توضیحتون مینا جان

سوال خوبیه:| بهش فکر نکرده بودم تاکنون!

من خیلی بهش فکر کردم یه سری جوابم یافتم ولی بااااز به نظرم دقیق نبود:|

pi 1394/09/10 ساعت 21:44

weblogi ke khube ro bayad khund
man coment shoma ro tu thefifthchild didam
..
be har hal kasi ke un safhe ro mikhune va un nveshteha ro hatman mitune jaleb bnvise
hadeaghal tu jahan majazi ye tasvir khub hast vase khundan o imagin kardan

مچکرم شما لطف دارید. من فرزند پنجم رو دوست دارم و نوشته هاش رو ایضا :)

pi 1394/09/10 ساعت 21:28

na kojaabad vase toy e fantazist perfekt mitune bashe ke

:) هوم شاید...شاید.....

pi 1394/09/10 ساعت 21:26

bebinid pas
be donyatun nazdik mitune bashe
hanieh tavasoli bazi mikone o mehdi ahmadi
...
vaghean yehoee bud
ama rastesh inghadr nveshteha khundani bud hamash o emruz khundam
..
in ham ye formesh hast
khoda ro shokr ke blogetun yeksal e akhir nveshte shode
vagarna bayad az masalan 5 sal ghabl mikhundam o va ehtemalan zehnam pasokhgu nabud vase in hame jarian sayyal

چقدر عجیبید شما... :) این همه اصرار برای تو ولاگم چرخیدن و خوندن عجیبه و دوست داشتنی البته
شرمنده م فقط که وقت خیلی ها رو میگیرم با حرفهایی که اصلا ارزشی هم ندارن ...
خدا رو شکر واقعا:) چند پستی هم تو پرشین بلاگ دارم؛) بهمن پارسال رفتم اونجا و باز برگشتم اینجا

pi 1394/09/10 ساعت 21:19

ye chitz dige
...
shabhay roshan o rasti didid?

نه ندیدم:)
من اصلا و ابدا اهل فیلم نیستم، متاسفانه اینقدر همیشه برادرم کنارمه نمی تونم به راحتی فیلم ببینم:|

+ راستی خیلی برام جالبه حضور یهوییتون:) یادم رفت خوش آمد بگم، با تاخیر خوش اومدین

pi 1394/09/10 ساعت 21:19

daram be in natijeh miresam amighan fantazihat be real shabihe!!
khialbafihay to to ro be nakojaha khahad bord
enjoy

فانتزی هام به رآل شبیهه؟!
به ناکجاآباد بردنم که خیلی بده:)

! 1394/09/10 ساعت 20:51

دلایل زیادی داره
ولی ساده ست
مثلا یه آقایی مبتلا به اچ آی ویه
ولی به خانواده ش نمیگه
همسرش هم از طریق همسرش آلوده میشه ولی نمیدونه
پزشکه اون آقا طبعا میدونه که همسرش هم آلوده شده بدون اینکه خانومه بفهمه

حرفتون کاملا منطقیه ممنونم :) اینم یکیشه بالاخره

طـ ـودی 1394/09/10 ساعت 20:09

این یه قضیه آماریه، احتمالا بر اساس یه جامعه آماری مطالعه میکنن وبا توجه به یه سری نکاتی که خودشون میدونن واحتمال میدن، درصد بیماران احتمالی رو به دست میارن
البته به نظرم اون جملشونم اینجوریه که احتمالا حدودِ اینقد نفر بیمارن وخودشون هم آگاه نیستن ازش

درسته طودی نازنم...چقدر دلم برات تنگ شده دخترک:*
مچکرم که برام نوشتی

سپیده 1394/09/10 ساعت 18:58

وااااایییییییی مگی اونروز تو یه برنامه ای همین حرفو زد کارشناسه بعد من با صدای بلند سوال تو رو پرسیدم بنظرت با چ واکنشی روبرو شدم یک نگاه عاقل اندر سفیه حالا واقعا چطووووور فهمیدی بمنم بگو
راستی مگی امروز تو اتوبوس یه دختره اومد نشس جلوم اههههه جلل الخالق چقد شبیه تو بود واقعا نمیتونستم هضم کنم در نتیجه شدید ااا اومدی تو فکرم
الان که دارم فک میکنم دوباره هیچ تغییری ندیدم لا اله الا الله
ایا شما یک خاهر دوقلو نداری

سپیده ی عزیزم:) خیلی ها معتقدن من شبیه ترکهام شبیه دخترهای ترک؛)
اگر اینطور باشه که میگن پس حق داشتی شبیه من رو ببینی اینقدر شبیه؟ ای کاش میشد بهش بگی شماره ش رو بده و عکس تلگرامشو نشونم بدی؛) کنجکاوم کردی
ممنونم که یادم می کنی و لبخند رو لبم می نشونی گوزل گیزیم نمی دونم درست میگم یا نه:|¿

فروردینى 1394/09/10 ساعت 17:26

همینجورى که مسئله طرح شده رو مى خوندم، یک جوابى به ذهنم رسید:
از بیمارانى که توسط دکترها تشخیص داده شدن که این مشکل رو دارن، خوب البته ماجراهاشون رو هم مى شه فهمید که با چند نفر ارتباطى امیزشى داشتن و از همین هم مى شه یک أمار تقریبى بدست اورد.
این هم یک راهیه براى خودش؛ نه؟

مامانمم این نظرو بهم داده بود فروردینی جانم:)

دکتر 1394/09/10 ساعت 16:59

جواب داره اما از اونجایی که لحن شما مستهزئانه است و نه پرسشگرانه صرفا" این راهنمایی رو می کنم که فصل اچ آی وی کتاب مدیکال اپیدمیولوژی بیگل هل را مطالعه کنید.

:)) ای بابا من کاملا جدی پرسیدم چقدر بد اخلاقی شما
(خصوصی دعوام کنید لطفا اینجا نه:دی)

هوم 1394/09/10 ساعت 16:40

کلا آمارهایی که داده میشه توی هیچ چیزی دقیق نیستن. مثلا برای hiv ، هیچ راهی وجود نداره که از همه تست بگیرن برای همین باید تخمین بزنن. برای تخمین هم از داده هایی که از بیمارستانا جمع میشه ( به خصوص زنای بارداری که مبتلا هستن) و یه سری چیزایی که خود مردم ثبت کردن استفاده می کنن که لااقل توی ایرانش تخمین دقیقی نمیشه از روشون زد. حالا اینکه به چه فرمولی تخمین میزنن من بلد نیستم! ولی وقتی تخمین زدن، عدد به دست اومده رو با آماری که دارن مقایسه میکنن مثلا می بینن 10 تا بیمار ایدزی دارن ولی تخمین نشون میده باید 25 تا باشه! پس میگن 15 نفر دارن ولی خودشون بی خبرن!

سپاسگزارم بسیور زیاد... :)

مترسک 1394/09/10 ساعت 16:09 http://1matarsak.com/

واقعاً ها! اگه خودش نمی‌دونه، توی دکترِ محرم، از کجا می‌دونی؟ :))

همین دیگه بحث همینه:دی
از چشاش میفهمن مبتلاست فک کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد