مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی
مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی

7 خط !

گفته شده-مطمین نیستم چون سندی برای ارایه نیست-ایرانیان 7 نوع خط داشتند، که هر کدومشون کاربرد مخصوص به خودشون رو داشتند. مثلا یکی زبان طب بود، یکی زبانی برای نوشتن اوستا و یکی برای نوشتن تاریخ و نوشتن اسرار پادشاها.

حالا ما-شما که نه خودم رو عرض می کنم- اندر خم یک کوچه ایم و همین یک خط فارسی رو هم یاد نگرفتیم و به مقدار لازم! غلط املایی داریم.


+ روزی که خوندم ایرانی ها 7 خط داشتند گفتم نکنه این اصطلاح 7 خط از اینجا اومده؟!که اگه این باشه خیلی باحاله خب!

 بعد هربار قصد کردم سرچ کنم که یادم رفت !!! 

نظرات 14 + ارسال نظر
هوم 1394/08/21 ساعت 21:21

من عذاب وجدان گرفتم! اومدم یه بار دیگه توضیح بدم که اصطلاح هفت خط بر میگرده به هفت خط جام شراب! امیدوارم جا افتاده باشه!

بهتون گفتن خیلییییی بی نهایت بی مزه این:دی ؟
همتوووون؟! :)))))

ها آخه جزو مطالبی بود که تو کتاب ادبیات سال سوم اومده بود وواسه کنکور من ادبیاتو جویدم در نتیجه هرجا چیز مرتبط بهش میبینم ناخوداگاه ری اکشن میدم:))

مجید مویدی 1394/08/20 ساعت 23:22

می دونید جریان چیه؟
قدیما پیک های شراب رو هفت خط روش می کشیدن... بعد هر کی که...
چیه خوب؟؟؟ مردم آزارم؟ می خواستم توضیح بدم قضیه رو روشن کنم

:)))))))))) و این داستان ادامه دارد!!!

هفت خط از هفتا خط جام شراب میاد:دی

وااای ممنونم:دی
فگط تو نگفته بودی بوخودا

چ باااحااال
7 خط رو من تا اونجا ک میدونم داستانش اینه...
قدیم ها جام شراب 7 تا خط داشته روش ، هرکس که میتونسته شرابش رو تا اخر هفتمین خط سر بکشه ، خیلی مثلا قابلیت بالایی داشته....

دوستم.... خیلیییی ها گفتنش :))) خودمم درست وقتی پست رو می نوشتم سرچ کردم ولی دوس داشتم فکر اشتباهمو بنویسم:دی
بازم مچکرم! ولی اون 7 خططط نوشتار عالی بوده ها:| نه؟

مروئه 1394/08/19 ساعت 20:41

سلام مگی جون خوبی
یاد یه چیزی افتادم یه بار یه بنده خدایی به من گفت من خیلی هفت خطم و اینا منم هم گفتم فرزندم حرف خوبی نیستها بعد معنیشو گفت کم مونده بود من رو ..........


چه بامزه !!!
راستی سلام من همیشه ته ماجرا یادم میاد سلام کنم! تو روحم

چوپان 1394/08/19 ساعت 19:48

من درس خون بودم؟؟؟
این دهه هفتادی بودنو مث پتک کوبوندی رو سر ما چیزی نگفتیم!
ولی دیگه توهین به این بزرگیو برنمیتابممممممممممممم
درس خون خودتی :|

:)))))))))

چوپان 1394/08/19 ساعت 16:50

تو ادبیاتمون بود این اصطلاح هفت خط :|
تو چرا آلزایمر گرفتی؟؟؟؟؟
همه چیزو داری کم کم فراموش میکنی

عه من واقعا یادم نمیاد.
درس خونم نبودم البته و خیلی سال گذشته من از سال 86 دیگه مدرسه نرفتم کلا
تو هم واسه کنکور خوندی هم قبلش درس خون بودی:دی خلاصه که خودشو با من مگایسه نکن

شیما 1394/08/19 ساعت 16:20 http://man-bi-to.blogsky.com/

اومدم بگم جام شراب و هفت خط و ... که دیدم قبل از من همه توضیح دادن

همممه :دی

همون طور که دوستان اشاره کردن
جام شراب 7 تا خط داشته و هر کی تا خط 7 ام که تلخ بود رو میخورد بهش میگفتن 7 خط

:دی بله بله

سلام.
چه جالب. فکر کنم فلسفه ی اصطلاح هفت خط همین باشه.

سلام دختر خوب
7خط از جام شراب اومده پیشتر شنیده بودم ولی یادم رفته بود.
دوستان اشاره کردن؛)

هوم 1394/08/19 ساعت 13:49

ظاهرا جام شراب قدیما هفت تا خط زینتی روش بوده، هر کی می تونسته تا خط هفتم رو بخوره دیگه خیلی خلاف بوده! هفت خط از اونجا میاد!

ممنون هوم جان:)

هوم 1394/08/19 ساعت 13:45

ظاهرا جام شراب قدیما هفت تا خط زینتی روش بوده، هر کی می تونسته تا خط هفتم رو بخوره دیگه خیلی خلاف بوده! هفت خط از اونجا میاد!

7 1394/08/19 ساعت 13:37

در کتاب " هشت الهفت " دکتر باستانی پاریزی به نکته ای برخوردم که برام خیلی جالب بود :
" جام شراب را قدما با هفت خط تقسیم بندی کرده هر کسی به اندازه ظرفیت خود از آن می نوشید و هر خطی نامی برای خود داشت : خط جور - خط بغداد - خط بصره - خط ازرق - خط ورشکر - خط کاسه گر و خط فرودینه ( مقدمه هفت پیکر - دکتر معین - ص ?? ) . رند هفت خط کسی بود که جام شراب را تا خط هفتم می خورد یعنی تا ته سر می کشید . "

سپاسمندم.
البته وقت نوشتن این پست یادم افتاد و سرچ کردم.
باز هم بسیوور ممنونم

+ چه اسم قشنگی دارین... 7 !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد