مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی
مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی

از ویژگی های منحصر به فرد زبان :)


همیشه با خودم فکر می کنم چطور واژه سازی اتفاق میفته ؟خب نظرات مختلفی هست درباره ی چگونگی نام گذاری رو اشیا ، افعال و کلا پدیده واژه سازی ... چیزی که مهمه این نیست . 

نکته ی جالبی که برام وجود داره اینه که چقدر به سرعت یه واژه میتونه بین اجتماع جا بیفته بدون ثبت در هیچ دیکشنری رسمی ای حتی ! 

نمی دونم یادتون میاد یا نه ؟ یه آقای کردانی بود تو دولت پیشین خوش پوش هم بود اتفاقا و وزیر چند میلیاردی !!! که مدرک ساختگی از دانشگاه فلان داشت ... 

ایشون باعث کلی ماجرا شدن تو کشور ما اون روزها و تو همون تب و تاب بود که یک واژه ی جالب ، از فعلی که آقای کردان انجام داده بودن ساخته شد ,کردان شد ریشه ی جالبی برای واژه سازی . یک استاد زبان شناسی بزرگ می گفتن که اتفاقا این واژه کاملا هم سر زبون همکارهای بلاد کفری افتاده و معانی مختلفی داره ، گفته می شد که در Urban dic هم این واژه ثبت شده . بعدتر گفته شد حذف شده و حالا هرچه... مهمش اینه که این واژه به همین باحالی و در عرض مدت کوتاهی ساخته شد! با ریشه ی فارسی از نام وزیر دروغین ایرانی !!!


Kordanization , Kordanification , kordanism

حالا برسیم به معانی : 

1. گرفتن مدرک دکتری بدون داشتن مدرک لیسانس !

2. فرد مهمی شدن (مثلا وزیر) با ارایه ی مدرک قلابی 

3. ت.ج.ا.و.ز ج.ن.س.ی به افراد زیر 18 سال !!! 


خلاصه ی مطلب اینکه دوستان واژه به همین راحتی و خوشمزگی ساخته میشه در همه ی زبون ها ، جدای از لون وردز یا همون واژگان قرضی که همه ی زبان ها دارن و روز به روز بهشون اضافه میشه ، این واژه سازی های یهویی رو هم اضافه کنیم می بینیم چقدر یادگیری یک زبان ، فرآیند پیچیده و البته جالبی داره . 



نظرات 27 + ارسال نظر
آویشن 1394/04/14 ساعت 12:49

وای که من چقدر متنفرم از این مردک کردان.
گرچه امثال اون زیادن متاسفانه

:)

خوشحالم که بهتری مگهان

Afi the new born! :D 1394/04/13 ساعت 13:55

اوووف
چقدر پست و نظر نخونده دارم اینجا
برم پیِ خوندن ! خانومِ زبان شناس

:)
ارزش خوانیدنم نداره حالا

فاطمه* 1394/04/13 ساعت 10:37

مگهان گلم خوبی؟
خیلی کیف میکنم از این انرژیت واینکه یه جا بند نمیشی و حتی تویه وبلاگت اینقدر فیلسوفانه و عاقلانه از این شاخه به اون شاخه میپری واز هر موضوع کوچیک یه پست جالب میذاری .
دوست گل من همیشه همینطور شادو پر انرژی باش

غزال 1394/04/13 ساعت 09:10 http://yaldayeshab.blogsky.com

سلاممم مگهان خوشگگلم خوبی؟ دلم برات تنگ شده بود...بعد مدتها بالاخر به عرصه وبلاگ و وبلاگ خوانی برگشتم
چقدر مطلبه جالبی بود...واقعا ب همین راحتی واژه ها ایجاد میشن..

چه پست متفاوت و جالبی، خیلی خوب بود فقط ای کاش ما یه واژه قشنگ تر به دنیا صادر می کردیم!
مرسی مگی جون

omid 1394/04/13 ساعت 04:05

چ جالب
دوتا معنی میشه هضم کرد اون سومی کجای دلمان بزاریم

هوم !
حالا شما به معنی اول توجه کن :دی
اتفاقا از قصد معنی سوم رو گذاشتم که بدونید حتما به اون شخص بر نمی گرده . یه جورایی انگار آدم پست و بدکاره ست کردان. دزدی ، مدرک بخر و ....هرچیز بدی !

همه چی به کنار
اون معنی شماره سه از کجا اومده؟؟ چرا خب؟؟ (آیکون گرد شدن چشم از تعجب نداریم اینجا؟؟))

والا واسه منم جای سوال بود خیلی !!!
و یادمه اون زمان که شنیده بودم خیلی هم شاکی بودم . چرا چنین معنی احمقانه ای باید بده؟!

وازه سازی برای منم جالبه یارو تو فیلمش یه کلمه از خودش در میاره همون میوفته ور زبونها و کم کم وارد وآژگان میشه و بدتر هم ادبیات و ایناااا

بلی بلی :دی

رسانه خیییلی راحت می تونه یه واژه رو جا بندازه

چوپان 1394/04/12 ساعت 23:40

هنوز به مامانم نگفتم که میخوام برم تهران
چی فکردی!؟

فک کردی من گفتم که شاید برم مشهد :| ¿

هنوز نتونستم بگم یعنی راستش ...

چه جالب بود


چه خوب

خزنده 1394/04/12 ساعت 22:15

آها.... راست می گی. می دونستم اینو ولی اونموقع یادم نبود. در واقع اونموقع مگهانی شده بودم

عجیب بود برام اتفاقا !!!
مگهانی فحشه دیگه الان :)))؟!

خزنده 1394/04/12 ساعت 21:50

I'm feeling meghanny:
(کسی که ساعت 12 شب متوجه یه تغییر درونش شده)

Are you trying to meg me han?
(کسی که با پاسخ های بی ربط به سوال، قصد در رفتن از زیر جواب دادن رو داره) توجه کنید که فعل meghan یه فعل دو بخشی هست مثل take sth off ، اینم meg sb han

Meghanism
یه بیماری تو مایه های همون گرگینگی خودمون

یه آپشن هم توی گوشیا اضافه شده گزینه ی meg-off اتوماتیک از 12 شب به بعد اسم اسا رو چک می کنه ببینه معنا دارن یا نه. اگه نداشتن حذف می کنه

:)))) خزنده! دیشب از 12 تا 4 کولاک کردم مگهانیسمم عود کرده بود. همه ازم می ترسن الان تو خونه :| گرچه ساعت 12 نیست.
این کامنت قابلیت پست شدن داشت خزنده! :))) مگ سامبادی هان!!!!!!

+ آپشن بی نظیریه !!! :))) می خواااامش ...
+ راستی ازت پرسیده بودم کردانیزیشن میدونی چیه؟ بعد گفتم پست می نویسم ، همین بودا قرار بود خصوصی بدم اینو به شما که دیگه عمومی شد:دی

چوپان 1394/04/12 ساعت 18:02

دقیقا سلامتو به کی برسونم؟
چ صنمی با عمه زاده های من داری؟
.
میگم که نمیدونم!
هنوز باز اینجا نشستما.اصن رفتنم نمیاد! :))))وانگهیه که بندازنم بیرون مگهان

دقیقا سلاممو به چیز :|
به عمه زاده هات چ کار دارم خب !!!
سلام برسون دیگه ... به کی ؟ اوم... باید توضیح واضحات بدم ؟

بیا اینجاااا والیبال ببینیم با هم دختررر !:دی چند روزم پیش من چتر شو:دی
من اجازه ندارم شب خونه عمه م بمونم حتی می دونی :دی ؟! خونه ی به شدت قانون داره لامصب :)))

برای منم همین سوال پیش اومده بود ولی حالا فهمیدم که منم میتونم

بله :دی
ولی شما نمی تونی به اون سرعت واژگانت رو عمومی کنی :دی همونطور که من نمی تونم :دی

سپیده 1394/04/12 ساعت 17:38

حالا فک کن فرا ی واژه جدید درمیادmahmodition....حالا معانی مختلفی داره که اینجا جاش نیس

این در نمیاد :دی
می خواست بیاد همون روزای ممه رو لولو برد و فلان ...همون روزای بوسه و آغوش ! این واژه ساخته میشد :دی

rejection 1394/04/12 ساعت 17:01 http://rejection.blogsky.com

خیلی خوبه ؛ منم شنیدم وارد دیکشنری شده ! نشده؟
کلا ساختن کلمه رو دوس دارم باحاله :D
بعد جالب ترش اینه که میتونی ازش به راحتی استفاده کنی همه جا فقط کافی بگی که این کلمه رو تو ساختی ؛ تو فارسی سخت تره ولی انگلیسی راحت کلمه میسازی

با یک سرچ ساده در دیکشنری مذکور با سند می تونی متوجه شی شده یا خیر :دی
منم دوس دارم ولی ساختن کلمه ساده و جا انداختنش برای شما و من نوعی ساده نیست.
معمولا از طریق رسانه اتفاق میفته و باید قابلیت و کشش داشته باشه تا شهره شه :دی

اره این مباحث خیلی جالبن. ریشه یابی کلمات و اینکه واژه ها چطور وقتی از زبانی به زبان دیگه قرض داده میشن چجوری بومی میشن. مرسی خیلی جالب بود :*

ممنونم شادی جانم :-* روشن کردی بانو، برگشتی ؟
خیلی خیلییی جالبه و من دوسش دارم :دی ؛)

چوپان 1394/04/12 ساعت 15:46

حوصلم!
سر
رفته.
.
الان خونه خودمون نیستم!
یه خونه ای هستم که نمیدونم چرا دوروزه اینجام و قصد رفتنم ندارم:D
میدونی؟
اصلن دچار احساس پوچی بعد امتحانا نیستما
فقط دلم سفر میخواد.دوسدارم برم یجای خنک.مثلا درفک!
ولی نه جونشو دارم نه نفسشو
یه همسر دلبند آینده ام نداریم بهش تکست بدیم که : حوصلم سررفته!
اونم جیم ثانیه پاشه بیاد زیر پنجره اتاقمون با ماشین مجهز به 4*4
بگه بپر پایین هانی!بریم درفک نودری:D
اییییییییییییی
خخخخ
هیچی دیگه مجبورم هلکو هلکو و تنها تنها پاشم برم تهران پیش عمه زاده های جان
با عمو کوهی هم همانگ کنم!آخه دستت اومده که؟یا من باید رشت باشم یا اوشون!که سنگر خالی نمونهبرم باهاش هماهنگ کنم که جم کنه بیاد رشت که من باید برم تهران:D

هی دیوونه!
من مشهدم کنسله احتمالا...خودم این کارو کردم .
می ری تهران ؟ سلام منو برسون باشه ؟!

دو روزه اونجا چی کار می کنی خب آخه :| ¿

Bluish 1394/04/12 ساعت 13:46

:))

:دی

حق با شماست... نباید انقد تابول میگفتم. عذرخواهی میکنم رسما
اما انصافا سوژه های جنابان آدم رو رها نمیکنه

asmani 1394/04/12 ساعت 13:26 http://asmani1111.blogsky.com/

سلام بانو
مطلبت جالب بود ممنون آگاه شدم

سلام آقای آسمونی ؛)
لطف دارید. شما آگاه هستید به بسیاری چیزها ... اینا که اهمیتی نداره ندونستنش هم...

Amer 1394/04/12 ساعت 13:04 http://8m8a8.blogsky.com

حالا کجاشو دیدی؟
بنده خودم در این چندماه شاهد یک مگناتیسم (تلفظش کاملا درسته! عرض میکنم خدمتتون) بوده ام :|
مگناتیسم: به آن نیروی کششی و مجازی مگلاگی گفته میشود که بعضا چندی از خوانندگان مگلاگ رو بسمت خود کشانیده و ساختار و اصول نوشتار آنان را شبیه به خود کرده است!!
این امر در ظاهر می تواند با دو علامت + و - نمایان شود!
و در باطن نیز از روح و درون مایه نوشتار تبعیت کند :|

+ جل الخالق...

عالی بود این کامنت :))) !!! خوشحالم که ساختار داره وبلاگم !!!

فقط مونده خب؟! رو جا بندازم :دی
خدا کنه این واژه حق کپی رایتش تا ابد با مگهان بمونه ؛)

+ مثال بزنید خرسند ترمان کنید . یواشکی هم شد مقبول است ! چند نمونه یا اقلا یک نمونه از مگناتیست ها را نام ببر!
گلابی

Amer 1394/04/12 ساعت 12:24 http://8m8a8.blogsky.com

خارجیا با مخفف کردن
short massage send
به SMS خواستن به دنیا بگن که خیلی تنبلن, ولی ما با مخفف کردن SMS به S جای بحث نذاشتیم براشون..!!!!

خارجی ها با ابداع کلمه lol
به جای loud out laugh (یعنى بلند خندیدن) مثلا خواستن بگن ما خیلی مبتکریم مخیم و اینا...
اما قهرمانان ایران زمین با ابداع "خخخخخخخ" به جای
(خیلی خوبه خدایی خیلی خندیدیم خدا خیرت بده خوشحالمون کردى خوش گذشت! )
برای هزارمین بار ثابت کردن هنر نزد ایرانیان است و بس.

:|
در افشانی کردی عامر جان :| این همه پست بنویس فامیلای ارسطو عامل (عامر) بیان در جوابش جوک بنویسن ...

خدایا خداوندا ... :|

مگه میشه کسی تیمِ محبوب دکتر احمدی رو فراموش کنه؟؟؟!
ولی جدا از شوخی، خیلی سوژه ی جالبی بود. یعنی واژه ساخته شده به این آسونی؟
+ البته زبان، یه موجود کاملا زنده ست. هم زایش داره، هم ریزش.
اینجا هم یه نمونه زایش خوشگلش رو دیدیم
ممنونم عالی بود این پست

سیاسیش نکنید من اسم نبردم گفتم دولت قبل:دی ... که کسی متوجه نشه !!!:)) کلی نیاز به حساب کتاب داره که دولت قبل کی بوده خب...:|

+ دقیقا اینکه میگم یکی از ویژگی های زبان زایایی ست ، به این دلیله ! بعله ریزش خیلی دیرتر و کند تر رخ میده البته ؛)
خواهش می کنم. نوش جان

ای بابا شما همه یه پا استاد زبانید
منم هی غصه میخورم که بلد نیستم مثل شما

ای بابا ! من استاد زبان نیستم و اتفاقا اصلا مطلع و با دانش هم به حساب نمیام!
پس مثل همیم رفیق ، غصه نخور ، خب ؟!

+ خوش اومدین مدیکو جان فک کنم اسمتون رو دیدم تو وبلاگ خزنده.

هیچ وقت به این موضوع کر نکرده بودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد