مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی
مگلاگ

مگلاگ

مگهانِ :دی

کمک لطفا!

ببینید من به شدت نیاز به یک سری کلید دارم که بتونم بفهمم یه آدم دست و دلباز هست یا نه؟ لطفا راهنماییم کنید، شما چطور خسیس بودن یا نبودن آدمی رو تشخیص میدید؟ 

من تو مراحل مختلف زندگیم اونقدر اشتباه و خطا داشتم که واقعا احساس می کنم تو روزهای تنهاییم بهتره به شناخت بیشتر خودم کمک کنم بلکه وقتی قرار شد با کسی وارد رابطه شم حداقل خودم رو درست درمون بشناسم و اون آدم رو هم گیج نکنم. 

تا همیشه می تونید به این پست جواب بدید:دی

نظرات 14 + ارسال نظر
x 1396/01/10 ساعت 02:40 http://malakiti.blogfa.com

البته بگم ما ا م ها انقدر موجودات عجیبی هستیم که هر کلید و نشونه ای برای شناختمون ناکافیه و بعضا غیرکاربردیه .... یه وقتا یه ادم رو می بینم میگم پناه برخدا چقدر خسیس شده !‌یه وقتا همون ادم رو میبینم انقدر بریز و بپاش عجیب غریب میکنه بازم میگم پناه برخدا !

‌میدونی چرا این اتفاق میفته ؟چون همه ی ادم ها هم خسیس هستن هم دست و دلباز ...،دست و دلباز برای خرید چیزایی که به نظرشون ارزش هزینه کردن داره و خسیس برای چیزهایی که به نظرشون صرف نداره خرید نداره ... در واقع این خساست و دست و دلبازی ما بسته به این داره که چقدر اون لحظه در راستای ارزش هامون هزینه می کنیم ؟
مثلا من خانمی رو می شناسم که با وجود دو تا بچه مستاجره و زن و شوهر هم شاغلن و درامد خوبی دارن از اون طرف این ادم همیشه لباس مارک میگیره و خیلی به اسباب خونه و دکوراسیون بها میده و براش هزینه می کنه زیاد ... خب ارزش برای این خانم لباس مارک و دکوراسیون و ظاهره و در مورد این موارد دست و دلبازه ولی داشتن یه خونه ای از خودش براش ملاک نیست و در مورد خرید خونه خسیسه

x 1396/01/10 ساعت 02:23 http://malakiti.blogsky.com

مرز بین خساست و مقتصد بودن خیلی باریکه :))

خانم ها از ظاهرشون خیلی وقت ها میشه فهمید ... مثلا کسی که میبینی طلا انداخته نسبت به کسی که میبینی میره پالتو پوست چقدر میخره و ساعت گرون دستشه..اولی تو فکر اینه که اگر هم چیزی میخره چیزی باشه که وقتی هم خواست بفروشه ارزش داشته باشه و فکر اقتصادی داره دومی به فکر خرید چیزهایی که به اندازه ی قیمتش کاربرد نداره و بیشتر جنبه ی شیک بودن و لوکس بودن داره ... دست و دلباز ها رو از مدلی که برای دیگران هزینه میکنن میشه شناخت ... دست و دلباز ها وقت میذارن برای خرید یه هدیه و خسیس ها چیزای به درد نخوری که دارن یا براشون هدیه اوردن رو میذارن برای دیگران !

‌نمونه ای از خساست : یکی رو می شناختم جایی نمیرفت که کسی خونه اش نره و نخواد پول بده بابت مهمون !! یا مثلا عیدی به بچه های فامیل نمیداد اون زمان که همه نسبت به بودجه شون عیدی به بچه های فامیل میدادن... لازم به ذکره که این ادم دستش به دهنش می رسید فقط خیلی خسیس بود البته خسیسی بود که برای خانواده اش پول خرج می کرد ولی برای دیگران اصلا ...یا مثلا وقتی همه برای عروسی‌فلانی پول هدیه گذاشتن تا هزینه عروسیشون تا حدی جبران شه اینا یه تابلو برای عروس داماد خریدن که قیمتش مشخص نباشه و قیمتش رو الکی بیشتر گفتن ...

‌نمونه ی دیگه : یه همکلاسی داشتم با هیچ کدوم از بچه ها خودش رو هم مسیر نمی کرد چون میدونست بعضی از بچه ها اهل اینن که بعد کلاس برن خوراکی بخرن و این همکلاسیمون نمیخواست هزینه ای تو این زمینه متحمل بشه با این که بچه ها همیشه دونگی حساب میکنن(این به تنهایی نیست رفتارهای دیگه ای هم دیده بودم که این مساله رو تایید می کرد) یا مثلا اهل صبحانه خوردن نبود یه وقتام وسط ظهر و عصر کلاس داشتیم و ناهارم نخورده بود این ادم فکر کن از شب قبل که شام خورده بود تا ۴ بعداز ظهر روز بعد هیچ مدل خوراکی نخورده بود با این حال هیچی حتی یه شکلات برای خودش نمیخرید و فقط ادامس میجوید با این که به قول خودش گاهی از شدت گرسنگی سردرد و سرگیجه می گرفت .... حالا یه بحثی پیش میاد شاید این همکلاسی از لحاظ مالی ضعیف بوده ....نه نبوده یه عالمه طلای سنگین دستش و انگشتش بود که متضاد با وضع مالیه ضعیفه ... به نظرم این ادم جزو خسیس هاست

یا مثلا با یه ادم خسیس بری بیرون بگی خیلی گرسنمه میگه عیب نداره حالا کارمون تموم میشه میریم خونمون ....با یه دست و دلباز بری میگه وایسا تا از بیرون یه چیزی بخریم
دست و داباز ها رفیق بازترن ...چون بالاخره وقتی با دوستات بخوای وقت بگذرونی هزینه تلفن داری یا مثلا میرید سینما یا غذا بیرون و .... تو این مراحل حتی اگر دونگی هم باشه باز یه خسیس خودشو نمیندازه وسط ... یا مثلا وقتی کسی اهل دوست و این صبتا باشه بالاخره چند وقت یه بار تولد یکی از دوستاس و باید هدیه خرید و یه خسیس هیچ وقت متحمل این مساله نمیشه
این هایی که گقتم قطعی نیست مثلا ممکنه یکی درونگرا باشه و حوسله ی رفیق بازی نداشته باشه و ...

و نهایت یاد فیلم اگه بابام زنده بود افتادم ... یه شخصیتی داشت به اسم مسیب....انقدر این بشر خسیس بود که حتی بنزین هم به ماشینش نمیزد همیشه میذاشت بنزین ماشین تموم شه بعد با ظرف وای میساد کنار خیابون و از ماشین های عبوری بنزین می گرفت !!!

اوه ممنون دختر
چقد نوشتی
با دقت خوندم؛)

امید 1396/01/07 ساعت 08:41

والا خسیسی رو نمی دونم چطوری میشه تشخیص داد
یه بنده خدایی بود همیشه عصر که میشد میخوابید چراغها خاموش- تلویزیون خاموش و .... - بعضی وقتها میدیدم میره از مسجد اب میاره با افتابه پر میکنه میزاره تو توالت و .... با اینکه از یک خانواده بازاری بود همیشه از زمینهایی میگفت که داریم و ...
خیلی دستش مینداختیم تا اینکه بزرگ شدم فهمیدم بنده خدا چون هیچ وقت سر کار نرفته درامدی هم نداشته به همین دلیل خیلی محتات بود توی خرج کردن الان پسرش بزرگ شده و خرج خونواده را میده هیچ نشانی از گذشته نیست هیچ..
خیلی ها خسیس نیستند فقط مطابق با جیبشون خرج می کنند من اگه خانمم بفهمه چقدر پول دارم به خصوص اول برج کلا توپ میبنده توش جوری که تا 10 برج حتی پول بنزین ماشین رو هم ندارم بنابراین بهش نمیگم دائم با گرفتن وام خودمو بدهکار میکنم و.... یه خواهر خانم دارم با یه خاله خانم که تقریبا هم سن خانم من هستند اونا شوهراشون مثل من کارمند هستند ولی با این تفاوت که پدرای پول داری داشتند و حالا ارث خوبی بهشون رسیده این دو تا هر روز پی خرید خرید یه مشت اتا اشغال سوای لباس و زیور الات مثلا میرن مبل میخرن بعد یک دو ماه کافیه یکی بهشون بگه به رنگ اتاقتون نمیاد سریع توی دیوار میفروشند و یه دست دیگه جوری که پدر خانم من که الحق نسبت به درامدش ادم دست و دل بازیه میگه شما دیوا نه اید
همین پدر خانم من معروفه به بریز و بپاش تو فامیلشون همیشه مهمونی و .... ولی الان که بازنشست شده 3 تا پسر 37-35-28 ساله داره مجرد بنده خدا هیچ کاری نمیتونه براشون بکنه حتی تهیه پول پیش یک خونه تا اینا بتونند ازدواج کنند همیشه هم میگه من اگه حواسم بود به جای این بریز و بپاشها یه چند تا تیکه زمین میخریدم و همینجور ولش میکردم الان این بچه هام سرو سامون داشتن
خلاصه خرج کردن را باید با درامد و اینده نگری بسنجید نه نسبت به دیگران

واقعا باید کمی به آینده هم نگاه کرد:) من خودم بلدم مدیریت کنم پولامو، واقعا جیب خودمو هیچ وقت یهو خالی نمی کنم. اینایی که اینجوری بد خرج میکنن احساس رضایت دارن از زندگیشون؟
به نظرم وظیفه ی خانواده ها نیست البته کمکی کنن:دی
خییییلی خیلی خیلی ممنونم که این همه نوشتین:)

نل 1396/01/05 ساعت 18:42

میگم نکنه توی وب دیگه ات فعالی ک اینجا نیستی.هوم؟

خب فقط دریک صورت میشه در برخوردهای اول فهمید
اینکه بیشتر تمرکزش روی چی هست..صحبتهای درباره خرید و پول و خرجش روی چه حول و‌محوری هست..
مثلا کسی ک فقط درباره پس انداز حرف میزنه یا برای یک خرید اول پول مهمه بعد کیفیت...میفهمی خب پول درجه حساب کتاب داره براش.اونقدر انعطاف نداره ک مثلا بگه کیفیت بهتر پول بیشتر هم میدم.

اینکه چه هدایایی میخره‌‌..چطور خرج میکنه...چطور زندگی میکنه...سرووضع و تیپش چطوره(مرتب وتمیزه یا درهم و‌ژولیده) باخانواده اش چطور برخورد میکنه و دیدی داره...سرمایه گذاری چی میبینه...ریسک پذیری...

مثلا دوست من با دوست پسرش رفته بود بیرون.دفعه اول بود...بعد پسره بعد غذا.اضافه پیتزاشو ک عملا نصف پیتزا بوده برداشته!
از نظر دوست من بیکلاسی محسوب میشد!
از نظر من اوج باکلاسی و فرهنگ!
چرا؟چون غذا نباید دور ریخته بشه و هدر بشه.پس بجای اینکه راهی سطل زباله بشه برمیداری ومیبری... و الان خداروشکر باب شده همه جاهای خیلی باکلاس هم خودشون پیشنهاد میدن ظرف بیارن برات اگه تمایل داری...
حالا من بودم همون اول مینی سفارش میدادم.ولی کلا اینها هم بسته ب ذهنیت خودت هست.


یک مثال پیش پاافتاده زدم ک بگم بسته به نوع نگاه تو به زندگی و اطرافت هم هست... .
اینکه چیو دست و دلبازی ببینی چیو خساست... .
درعوض من کسی ک تو رو میبره یک جای های کلاس ولی ازت نظر نمیپرسه چی میخوری و ارزونترین یا متوسطترین سفارش میده.میزارم پای خساستش.. .چرا؟
چون اول احترام نذاشته ب سلیقه ام.دوم اینکه لازم نیس منو ببره جایی ک دخلش به خرجش نمیخونه و بخاد توی مضیقه باشه.یک جای متوسط ولی بهترین کیفیت و بهترین احترام و‌پذیرایی به نظرم دست و دلبازیتره تا اولی.


چقدر نوشتم.برم یکم استراحت:))
خوبی؟

نه دختر
همینجام به زور هستم! :***

شهرزاد 1396/01/05 ساعت 15:45

مگی فکر میکنم این موضوع کاملا با یکبار بیرون رفتن و دقیق شدن تو رفتار طرف مشخص میشه
مثلا کسی که من باهاش بودم با اینکه پولدار نبود اما انقدز دست و دلباز بود که اگه به چیزی نگاه میکردم میگفت میخوای بخرم!؟ و از ته دل میگفت و اگه میخواستم میخرید!
برعکس یه پسری بود که بار اولی که با دوستم میخواست بره بیرون گفت دونگی بریم:| حالا اینا که خیلی تابلو بودن. اما اینکه ببینی چجور جاهایی رو برای رفتن پیشنهاد میده یا اینکه چه چیزایی رو سفارش میده یا اینکه مقابل خواسته های تو چه واکنشی نشون میده اینا کاملا میتونه مشخص کنه طرف چجوریه. و در نهایت نه آدم خیلیییی دست و دلباز خوبه و نه خسیس. چون با خیلی دست و دلبازش بودم میگم سخته همش میترسی یه چی بگی بره بخره:|
اما اگه راجع به خودت میخوای اینو بدونی که خب بازم مشخصه و دیگه آسونتر. البته من فقط راجع به روابط دختر و پسرو گفتم.

کلید و این چیزا رو نمیدونم راستش آما اگه بیرون رفتن دسته جمعی همراه دوستانتون قراره برین یا خونواده ها یا اینجور چیزا میتونی به اینکه چقد تمایل داره دست تو جیبش بکنه پی ببری....

یا اینکه اصن هیچی....بحثو پیش بکشی سمت تولدای دوستای خودش و رنج قیمت کادوهایی که میتونه بخره.....

البته کلا هیچ چیزی با حرف و کلید صد در صد اثبات نمیشه و باید حتما خریدی چیزی باهاش بری تا بفهمی...

و نکته ی بعد اینکه من تو رو نمیدم دست کسی الکی کیلید میلید نکن واس من اعصاب ندارم :)) والا...چه مشکوک میزنه....دخترمونو بدیم دست کی آخه؟ به این حیفی....

مگی عیدت مبارک :)

دختر رشتی عزیز برات بهترین ها رو آرزو میکنم :)

س 1396/01/05 ساعت 05:49

مگهان پیج اینستاتو حذف کردی؟

کاسپین 1396/01/05 ساعت 01:59

سلام عزیزم سال نو مبارک.امیدوارم سالی سرشار از سلامتی و برکت داشته باشی.عزیزم در مورد پست واقعا به نکته درستی رسیدی آدمهایی که مدام در حال حساب کتابن اصلا آدمهای راحتی نیستن.مخصوصا وقتی باهاشون همسفره میشی و یا همسفر تفاوتها ی سطح زندگی کاملا معلوم میشه.اماایتم های خصت آدمها اینه که تو رفتارشون کاملا دقت کنی.مثال باهاش برو بیرون اولین بار خودت حساب کن اما دفعه دیگه ببین رفتارش چطوره؟یا یک روز چند جا برای خرید چیزهای مختلف برو معمولا آدمهای خسیس بعد چند جا رفتن صداشون درمیاد.آدمهای خسیس از همه قیمت ها باخبرن یا همش دارن جاهای مختلف رو باهم مقایسه میکنن و بعد به زبون میارن یکم تو حرفاشون دقت کنی کاملا میگیری آنچه مد نظر هست رو

مرادی 1396/01/05 ساعت 00:40

نمیدونم والا! من تا حدودی خسیسم :دی ولی خب بلد نیستم تشخیص بدم آنچنان...

x 1396/01/04 ساعت 22:16 http://malakiti.blogfa.com

اون ادم خودتی ؟ من میگم ۱۰۰℅ دست و دلبازی

‌خیلی چیزا کلیددار و قابل توضیح نیست تجربیه ....مثلا یه همکلاسی بود من در حد یک ساعت با این هم صحبت شده بودم و شدت مقتصد بودنش در حدی بود که بین همون صحبت های معمولی مشخص بود بدون این که من اصلا قصد داشته باشم ازین مساله سر دربیارم

سلام.

در قرآن می فرماید که "به نیکی نمی رسید مگر از آنچکه به آن دلبسته هستید انفاق کنید" ﴿آل‌عمران: ٩٢﴾. بعبارت دیگه کسی در پیشگاه پروردگار به عنوان دست و دل باز شناخته میشه که از بهترین محصولات و اجناس ش به دیگران بخشش کنه.... اینکه کفش دست دو و کهنه رو به کسی ببخشی در پیشگاه الله اجر و پاداشی نداره. اما اگه از یکی از اون لباس و کفش جدیدا که خودت بهشون علاقه داری بخشیدی، اونوقت صدقه مورد قبول پروردگار واقع میشه..... پس فاکتور اول شد اینکه از بهترین دارایی هات برای خدا مایه بزاری.

فاکتور دوم اینه که بی منت و بی اذیت و بی ریا در راه خدا انفاق کنی ﴿البقرة: ٢٦٤﴾... اینطور نباشه که هر روز به رخ اون فرد بکشی.... چرا که تو برای الله انفاق و بخشش میکنی نه برای اون فرد.

فاکتور سوم اینه که در بخشش کردن در راه خدا اسراف و زیاده روی انجام نشه.... بلکه جانب اعتدال رعایت بشه ﴿الفرقان: ٦٧﴾

آخرین اما مهمترین:

اول ایمان و ایدئولوژی درست بعد عمل صالح.... کسی که ایمانش درست نیست و پر از اشکالات و تحریف ها و شرکه اعمال نیکش به هیچ عنوان مورد قبول پروردگار واقع نمیشه..... در همه جای قرآن فرموده "الذین آمنوا و عملوالصالحات".... یعنی اول ایمان درست بعد کردار مطابق ایمان.

نتیجه اینکه» اگر کسی بر اساس قرآن عمل کنه و در پیشگاه پروردگار درست و بر اساس رهنمودهای قرآن بخشش کنه، اتوماتیک وار در برخوردهای اجتماعی ش هم خسیس و مشت بسته نخواهد بود... یا اهل منت و اذیت نخواهد بود.... یا حداقل بسیار کمتر اهل این مسائل منفی خواهد بود.

توصیه من به شما اینه که قرآن را مطالعه کنید (حدیث و روایت و تاریخ را نخوانید!).... قرآن را بخوانید که کلام الله است...و مملو از رهنمودهای زندگی است سپس بدان عمل کنید تا آثار آن را در مراتب اجتماعی و شخصی زندگی خودتان مشاهده کنید.

سال نو مبارک!

ترنم 1396/01/04 ساعت 21:25

اگه منظورت مخاطب خاصه، اون موقع که مجرد بودم، باهاش یه قرار شامی نهاری چیزی میذاشتم میگفتم که جاش رو هم اون مشخص کنه، بعد موقع سفارش دادن هم یه غذای خوب سفارش میدادم ببینم اون حساب میکنه یا نه. تقریبا بیشتر کیس های خسیس یا جای ارزون میبرنت یا دنگی حساب میکنن. البته شاید طرف خسیس نباشه و وضع مالیش هم خیلی خوب نباشه اون موقع باید ببینی نسبت به وضع مالیش چقدر دست و دلبازه. اگه از قبل هم میشناستت اگه خسیس نباشه و اعلام موضع کرده باشه که دلش میخواد با هم برای ازدواج آشنا بشید احتمالا سعی میکنه به مناسبت های مختلف برات کادو بخره مثلا عیدی و...
تیپ طرف هم خیلی فکر نمیکنم نشون بده خسیسه یا نه، چون آدمی رو میشناسم که خیلی خیلی خیلی پولداره و به تیپ و سر و وضع خودش میرسه ولی جونش در میاد که یه ذره برای خانوادش خرج کنه، ازون ورم آدمی رو میشناسم که سال به سال کفشش رو عوض نمیکنه ولی زن و بچه اش رو چنان رفاهی براشون فراهم کرده که هر کی ندونه فکر میکنه اینا میلیاردرن.

هانی 1396/01/04 ساعت 20:53

سوالت سخت بود خو! تا حالا اینطوری بهش فکر نکرده بودم! فکر میکنم باید شیوه ی خرج کردنش رو دید. حالا برای خودش یا دیگران. خیلی وقتا مرزها باریکه و نمیشه دقیق گفت فلان رفتار نشونه ی خساسته. شاید اگه با طرف یه چرخی توی پاساژ بزنیم کمک کننده باشه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد